Reklamy na Facebooku – jak mogę sprawdzić co wie o mnie serwis Marka Zuckerberga?

Dlaczego widzisz właśnie takie, a nie inne reklamy na Facebooku? Możesz to sprawdzić. A nawet wpłynąć na ustawienia ukrywając przed reklamodawcami niektóre dane.

Reklamy na Facebooku a targetowanie

Badania Pew Research Center pokazują, że prawie 75 proc. dorosłych Amerykanów nie ma świadomości, że Facebook gromadzi dane na temat ich profilu psychologicznego i zainteresowań. Niestety nie wiem jak to wygląda w Polsce, ale przypuszczam, że osoby które nigdy nie zarządzały reklamą na Facebooku nie wiedzą, że reklamy te nie trafiają do wszystkich, lecz są targetowane. Możliwość targetowania oznacza, że reklamodawca może skierować swój przekaz do osób w określonym wieku, z konkretnymi zainteresowaniami, a nawet wskazać ich miejsce zamieszkania. Nazywamy to marketingiem profilowanym.

Czy Facebook gromadzi takie dane o każdym swoim użytkowniku? Tak. Po co to robi? Bo musi jakoś na siebie zarabiać. Tylko Ci się wydaje, że konto na Faceboku jest darmowe. Tak naprawdę płacisz informacją o sobie. Facebook gromadzi te informacje i pozwala reklamodawcom kierować w Twoją stronę odpowiednie przekazy reklamowe. Czyli każdy jest zadowolony. Ty – bo masz darmowe konto. Reklamodawca – bo targetuje. Facebook – bo zgarnia za to kasę. Ale czy na pewno jest tak kolorowo?

Reklamy na Facebooku – co oni o mnie wiedzą?

Kolorowo chyba nie jest, bo nagonka na Facebooka trwa w najlepsze. Użytkowcy pytają jakie dane gromadzi Facebook, gdzie je przechowuje oraz czy zebrane informacje mogą zostać niewłaściwie wykorzystane do manipulowania ludźmi. Dlatego Facebook przeszedł do defensywy. Na swoim koncie znajdziesz teraz zakładkę „reklamy” (szukaj w ustawieniach), a w niej „Twoje preferencje dotyczące reklam”. Ma to zapewnić przejrzystość praktyk biznesowych.

Reklamy na Facebooku – twoje preferencje

Jeśli znajdziesz się już na tej stronie, możesz sobie zrobić szybki przegląd tego, w co „klikałeś” przez cały okres użytkowania Facebooka. Dowiesz się jakie są Twoje zainteresowania według Fejsa, i kto wykorzystał zgromadzone informacje, aby wyświetlić Ci swoją reklamę. Ogólnie jest to skarbnica wiedzy o Tobie. Uwaga – praktycznie wszystko możesz wyłączyć, a dokładniej określić, czy Facebook może wyświetlać Ci reklamy przeznaczone dla osób o preferencjach takich jak Twoje (bo danych, cóż, zbierać nie przestanie). Osobną zakładkę poświęcono temu, jak działają reklamy na Facebooku. Polecam kliknąć w każde okienko, niektóre moje preferencje były dla mnie sporym zaskoczeniem 😊

P.S. Gdy wyświetla Ci się jakaś reklama w newsfeedzie (mały napis „sponsorowana” – tak ją poznasz), możesz kliknąć trzykropek w prawym, górnym roku. Twoim oczom ukarze się menu. Wybierz „dlaczego to widzę?”, a dowiesz się, jak reklamodawca targetował swoją reklamę. Magia 😉


Chroń swoje dokumenty. Szyfrowanie dokumentów pdf, word, excel , zdjęć czy video, a nawet szyfrowanie całych folderów jednym kliknięciem.
Pobierz bezpłatnie aplikację Specfile

Zostaw komentarz

MENU